Сайлаубай Жұбатырұлы: «Рухани ахуалымыз кінәратты»
Сөздің қадірі неге жоқ деген сұрақтың астарына үңілсек, қордаланған рухани мәселе қылаң береді. Әсіресе, тіл мен әдебиеттің маңайында жүрген мамандардың шымбайына қатты батып тұр. Кеше былай еді, бүгін неге олай болды деп жиі айтатын болдық. Бұл – үздіксіз үдеріс жолына түскен біз секілді жас мемлекет үшін жақсы нәрсе емес. Бұрын орайымен айтылған сөздің жеңіске жетері анық еді, әрі ол қоғамдағы қалыпты жағдай болып есептелетін. Қазір сөздің қадірін бұрынғы кезбен салыстырып бағамдайтын жағдайға жеттік.
Дейтұрғанмен, сөздің қадірі қалмады деп шорт кесуге болмас. Тек ақша, дүние, жанбағыс басты орынға шыққан қоғамда сөздің пәсінің түскені рас. Екшеп айтылған, тереңінен қозғалған мәселелер тиісті жерге жетпей, санаға әсер етпей тұр. Бұл қоғамдағы рухани ахуалдың кінәратты екенін тағы да айқындай түседі. Шығармашылық адамы ретінде өз ісіме кейде күмәнмен қарап қаламын. «Мен не істеп жүрмін, кім үшін жазып жүрмін, сөзімнің парқы қандай, халық үшін осы керек пе?», – деген ой маза бермейді. Том-том кітап жазған адамдардың әрекеттерінің бос әурешілік, құр сарсаң болып көрінетіні де рас. Жазушы ретінде айтсам, жазушы мен ақынның сөзінің қоғамдық мәселелердің нақ шешімін табуға әсері бір бөлек, адамдардың руханиятын жетілдіру, мінез-құлқын жөндеу, мәдениетін арттыру жақсылыққа біртабан жақындату функциясы бір бөлек нәрсе.
Кешегі социалистік реализм кезінде жазылған қып-қызыл ұрандар, кітаптарда айтылатын озық ойлар, қабырғаларға ілінген ұранды сөздер немесе ұлылардың философиялық ойлары халықтың өміріне тікелей араласып кеткен еді. Біз сондай сөздердің тәрбиесінде өстік. Қазір адамдарға сөзбен әсер ете алмайсыз, демек қоғамда проблема бар. Таяқтың екі ұшы секілді бұл мәселенің де екі жағы бар. Мүмкін біз қоғамның ең өзекті, дәл қазіргі уақыттың талабына сай мәселесін дөп басып айта алмай жатқан болармыз. Әрине, бұл ретте көпке топырақ шаша алмайсыз, оқырманды да кінәлай алмаймыз.
Сөз адами болмысымыздың алтын діңгегі іспеттес. Заратуштра адам болмысын үш-ақ ауыз сөзбен бейнелейді. Ізгі ой, ізгі сөз, ізгі амал әрекет. Осыдан артық адами болмыстың формуласы жоқ секілді. Ой біздің ішіміздегі әлем, ал ісіміз ішкі ойымызды анықтап көрсететін құбылыс, ал сөз осы екеуінің арасын жалғайтын алтын көпір. Біз қазір сөз тыңдалмай қалған жағдайда қалып тұрмыз. Ондай кезде ойымыз да, ісіміз де толық деп айта алмаймыз. Осы үш алып діңгектің біреуі жоғалған жағдайда біреуі ақсайтыны сөзсіз. Сөздің қадірі кетіп тұрған соң «Қарнымның ашқанына емес, қадірімінің қашқанына» қынжылатын күйдеміз.
Сайлаубай Жұбатырұлы,
жазушы